flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Роз'яснення щодо обчислення стажу роботи на посаді судді

29 травня 2013, 15:09

 

 

У зв’язку з численними зверненнями, які надходять до Державної судової адміністрації України від місцевих, апеляційних судів, територіальних управлінь Державної судової адміністрації України щодо обчислення стажу роботи на посаді судді повідомляємо.

Відповідно до частини п’ятої статті 129 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" (далі – Закон) суддям виплачується щомісячна доплата за вислугу років за наявності відповідного стажу роботи. Крім того, суддям, які мають стаж роботи більше 10 років, надається додаткова оплачувана відпустка тривалістю 15 календарних днів.

Також статтею 131 Закону визначено вичерпний перелік посад, робота на яких зараховується до стажу роботи на посаді судді.

Пунктом 11 розділу XIII "Перехідні положення" Закону також встановлено, що судді, призначені чи обрані на посаду до набрання чинності Законом, зберігають визначення стажу роботи на посаді судді відповідно до законодавства, що діяло на день набрання чинності Законом. При цьому будь-яких обмежень щодо дії цього пункту в часі Законом не встановлено.

Тому, при обчисленні стажу роботи на посаді судді (стаття 129, 130 Закону) для суддів, які призначені чи обрані на посаду до набрання чинності Законом, слід керуватися положеннями частини шостої статті 44 Закону України "Про статус суддів".

Разом з цим визначення стажу роботи на посадах прокурорських працівників регулюється Законом України "Про прокуратуру".

Щодо категорії "інших працівників, яким законом передбачені такі ж пільги" (стаття 44 Закону України "Про статус суддів"), слід розуміти роботу працівників на посадах державних службовців та службовців, що працювали і працюють в державних органах та розрахунок стажу роботи яких здійснюється відповідно до Закону України "Про державну службу" і Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України  від 3 травня 1994 року № 283 (далі - Порядок).

Водночас, пунктом 3 вказаного Порядку до стажу державної служби включається час військової служби у Збройних Силах та інших військових формуваннях, а також час роботи в організаціях, передбачених абзацом четвертим пункту 3 Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.93 № 1049 "Про надбавки за вислугу років для працівників органів виконавчої влади та інших державних органів".

При цьому, до стажу державної служби зараховується календарний строк проходження військової служби в Демократичній Республіці Афганістан.

В свою чергу, половина строку навчання за денною формою на  юридичних факультетах у вищих навчальних закладах зараховується під час обчислення стажу судді, призначеного чи обраного на посаду до набрання чинності Законом, і виключно для обчислення стажу, який дає право судді на відставку.

Також до стажу державної служби згідно із роз'ясненням Міністерства юстиції України, узгодженим з Кабінетом Міністрів України (лист № 4-5- 1156 від 03.06.94), зараховується час роботи в організаціях (крім роботи у кооперативних та інших громадських організаціях), передбачених статтею 118 Кодексу законів про працю України, зокрема, у партійних, профспілкових та комсомольських організаціях на виборних та відповідальних посадах до припинення дії статті 6 та внесення змін до статті 7 Конституції УРСР, тобто до 24 жовтня 1990 року. Відповідальною вважається посада, прийняття на яку здійснювалось колегіальним органом (рішенням бюро, комітету, постановою конференції, зборів) партійних, профспілкових, комсомольських організацій.

Постановою  Кабінету Міністрів України від  3 травня 1994 року № 283 "Про порядок обчислення стажу державної служби" також передбачено, що до стажу державної служби зараховується час навчання в Національній академії державного управління при Президентові України за денною формою, якщо до вступу в Академію випускник перебував на державній службі або службі в органах місцевого самоврядування і після закінчення навчання повернувся на державну службу.

Листом Головного управління державної служби України від 28 жовтня 2005 № 12/10188 роз'яснюється, що період роботи на посаді стажиста народного судді може бути зарахованим до стажу державної служби за умови, якщо ця посада відносилась до посад керівних працівників і спеціалістів і була передбачена штатним розписом апарату народного суду.

Окрім того, згідно зі  статтею 27 Закону Української РСР "Про судоустрій Української РСР" у разі тимчасової відсутності (хвороба, відпустка тощо) народного судді за поданням начальника відділу юстиції виконавчого комітету обласної, Київської міської Ради народних депутатів виконання обов'язків народного судді могло бути покладене рішенням виконавчого комітету районної, міської, районної в місті Ради народних депутатів на одного з народних засідателів цього суду, який відповідно до  статті 11 цього Закону при здійсненні правосуддя користувався всіма правами судді. Тому, якщо громадянин був обраний народним засідателем і виконував обов'язки народного судді, то цей період роботи зараховується до стажу роботи на посаді судді, що дає право на отримання щомісячної доплати за вислугу років.

Водночас повідомляємо, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 2 серпня 1996 року № 912 обчислення стажу державної служби належить до компетенції кадрової служби державного органу, з яким державний службовець перебуває (перебував) у трудових відносинах. Кадрова служба у кожному конкретному випадку на підставі чинного законодавства, вивчення записів трудової книжки, послужного списку, відповідних довідок чи архівних документів має самостійно прийняти рішення щодо зарахування (включення) окремих періодів роботи (служби) до стажу державної служби.

Для обчислення стажу судді необхідно також визначати момент набуття та припинення повноважень судді. Так, обчислення стажу роботи судді проводиться з моменту зарахування його до штату суду (видання наказу голови суду) – фактичного виконання обов’язків, а припиняється з моменту видання указу Президента України чи постанови Верховної Ради України про звільнення з посади.